Sådan bruger du Spærring

Med Spærring kan du lukke din telefon, så der ikke længere kan foretages udgående opkald fra den. Du kan spærre helt for din telefon eller for en særlig type numre - for eksempel udenlandske. Dermed kan du sikre dig mod overraskelser på telefonregningen

Spærring til fastnettelefoni

Hvis du ønsker at benytte Spærring, skal du henvende dig til TDC Kundeservice. Tilmelding er gratis og i forbindelse med din tilmelding, skal du vælge en 4-cifret pinkode, som du senere skal bruge til at aktivere Spærring.

Bemærk, at alle former for spærringer gælder, når du foretager dine opkald gennem TDC. Hvis du ringer via andre teleselskaber, og dermed betaler dine samtaler hos et andet teleselskab, kan der godt foretages opkald til de numre, du har spærret for hos TDC.

Sådan aktiverer og deaktiverer du Spærring

For at aktivere og deaktivere spærring skal du bruge din 4-cifrede pinkode. Den valgte du selv, da du tilmeldte dig til Spærring.

  • 1. Løft røret og afvent klartone

    2. Tast *33* pinkode #

    3. Afvent talemelding

  • 1. Løft røret og afvent klartone

    2. Tast #33* pinkode #

    3. Afvent talemelding

  • 1. Løft røret og afvent klartone

    2. Tast *#33# pinkode #

    3. Afvent talemelding

Uanset om der er etableret spærring eller ej, kan du altid ringe til alarmcentralen på 112, til numre der starter med 80 og til gratis-numre.

Totalspærring

Totalspærring spærrer for alle nummerserier undtagen:

  • 112/114 Alarmering
  • TDC Kundeservice og andre gratis numre
  • 8080-numre, Modtager Betaler
  • Ekstraservice, Kortnummer Valg, Fast Modtager og Viderestilling som er indlagt, før spærringen aktiveres.

Udlandsspærring med spærring af mobiltelefoner & visse servicenumre

Med Udlandsspærring med spærring af mobiltelefoner og visse servicenumre, spærres der for:

  • Opkald til udlandet
  • Opkald til Grønland og Færøerne
  • Opkald til mobiltelefoner
  • Opkald til Servicetjenester der kan føre til udlandsopkald (806040xx)
  • Opkald til Betalings Nummer 901 og 909
  • Opkald til oplysningstjenester

Voksenspærring Udland

TDC og Forbrugerrådet samarbejder om tjenesten Voksenspærring Udland. Voksenspærring Udland er en spærring, som TDC har indført for alle Fastnet- og ISDN abonnenter. Alle TDC abonnenter er således som standard beskyttet af Voksenspærring Udland. Det er kun, hvis du selv aktivt fravælger det, at du ikke er. Voksenspærring Udland er en spærring for opkald til nogle særlige udenlandske nummerserier. Således spærres der for opkald til nummerserier, der er kendt for at tilbyde sex-tjenester på telefon og internet til meget høje takster.
TDC beslutter, om nye destinationer skal omfattes af Voksenspærring Udland, samt om destinationer eventuelt kan fjernes fra listen.

Her kan du se hvilke lande der spærres for med Voksenspærring Udland


Hvordan kombinerer jeg de forskellige typer af spærring?

Der kan generelt kun abonneres på én spærring pr. telefonnummer, det vil sige enten én fast eller én kodestyret. Det gælder dog ikke spærringstyperne for Betalings Nummer 901, 905 og 90565 som frit kan abonneres.

Hvordan virker spærring sammen med andre Ekstraservices?

Hvis du har ekstraservicen Fast Modtager eller Kortnummer Valg, er det muligt at gennemføre opkald til disse telefonnumre, så længe telefonnummeret er kodet ind før aktiveringen af spærringen.

Dial up-alarmer virker ikke, hvis det indkodede nummer hører til det område, der spærres for.

Spærring med personlig kode

Spærring med personlig kode betyder, at du selv kan lukke for din telefon, så uønskede personer ikke kan ringe fra den. Du kan spærre helt for telefonen eller for en særlig type numre - for eksempel udenlandske. Dermed kan du sikre dig mod overraskelser på telefonregningen, hvis du får ubudne gæster.

For at aktivere/deaktivere spærringen, skal du først oprette en personlig pinkode ved at kontakte Kundeservice. Herefter kan du med pinkoden aktivere/deaktivere spærringen via telefonapparat eller via Selvbetjening Erhverv.

Relaterede artikler