Brugertyper og administrationsrettigheder

Valget af brugertype har betydning for hvilke rettigheder, brugeren har i forhold til at administrere og oprette andre brugere

For at ændre eksisterende og tilføje nye brugere skal du på forsiden af Selvbetjening Erhverv klikke på menupunktet Indstillinger og herefter klikke på Administration. Så har du adgang til at oprette og ændre i brugertyper. Her kan du læse om de forskellige brugertyper.

Valg af brugertype

Valget af brugertype har betydning for hvilke rettigheder, brugeren har i forhold til at administrere og oprette andre brugere.

Det har ikke betydning for, hvad brugeren har adgang til, men det kan bruges til at sikre, at den enkelte bruger kun har adgang til relevante data.

Administratorer

Hver virksomhed skal som minimum have én administrator, som kan:

  • Oprette, rette og slette administratorer, underadministratorer og brugere
  • Bestemme, hvilke data og tjenester, andre må se
  • En administrator har adgang til at administrere data på det niveau i virksomheden, hvor han er oprettet, samt underliggende niveauer (fx datterselskaber) i det samme juridiske selskab.
  • Se hvordan din virksomhed får adgang til Selvbetjening Erhverv
Rettighedsform
Adgang
Adgang til alle virksomheder i koncernen  Ja. Kan begrænses til enkelt datterselskab eller et mobilkundenummer
Adgangsform Skriveadgang
Kan oprette adgang til kollega  Ja
Kan ændre i adgang til hovedområder  Ja
Kan ændre i andres adgange  Ja 

Underadministrator

En underadministrator kan:

  • Oprette, rette og slette brugere
  • Videregive de rettigheder, som underadministratoren selv er blevet tildelt
Rettighedsform
Adgang 
Adgang til alle virksomheder i koncernen
Ja. Kan begrænses til enkelt datterselskab eller et mobilkundenummer
Adgangsform  Skriveadgang
Kan oprette adgang til kollega 
Ja
Kan ændre i adgang til hovedområder
Ja. Dog afgrænset af egne adgange 
Kan ændre i andres adgange 
Ja. Dog afgrænset af egne adgange 

Brugere

  • Brugere i Selvbetjening er en brugertype, der IKKE har adgang til at administrere, oprette eller ændre andre brugere
  • Brugere kan kun ændre egne profiloplysninger
  • Virksomhedens administrator bestemmer hvad brugeren skal have adgang til. En bruger kan således tildeles adgang som Scale-administrator eller adgang til abonnementsoversigten, hvor medarbejderen kan følge hele virksomhedens forbrug hos TDC.
Rettighedsform
Adgang  
Adgang til alle virksomheder i koncernen
Ja. Kan begrænses til enkelt datterselskab eller et mobilkundenummer
Adgangsform 
Skriveadgang
Kan oprette adgang til kollega 
Nej
Kan ændre i adgang til hovedområder
Nej
Kan ændre i andres adgange  Nej

Slutbruger - kun mobil

Rettighedsform
Adgang 
 
Adgang til alle virksomheder i koncernen
Nej
Adgangsform 
Læseadgang: Kun egne mobildata
Kan oprette adgang til kollega 
Nej
Kan ændre i adgang til hovedområder
Nej  
Kan ændre i andres adgange 
Nej

App-bruger

Alle brugertyper har adgang til app’en med deres login, hvis de har angivet et TDC mobilnummer på deres profil. En app-bruger kan IKKE logge på Selvbetjening og se eget forbrug, med mindre en administrator opgraderer brugeren eller inviterer brugeren i et opret flere brugere flow.

Rettighedsform
 
Adgang 
 
Adgang til alle virksomheder i koncernen
Nej
Adgangsform 
Læseadgang: Kun egne mobildata
Kan oprette adgang til kollega 
Nej 
Kan ændre i adgang til hovedområder
Nej 
Kan ændre i andres adgange 
Nej 

Generelt for alle brugertyper

Adgange: Alle brugertyper har adgang til TDC Erhverv app'en med deres login, hvis de har angivet et TDC mobilnummer på deres profil. Hver brugertype kan frit tildeles adgange til de enkelte tjenester. Det vil sige, at man godt kan oprette en bruger og give medarbejderen adgang til at være f.eks. Scale-administrator eller give adgang til forbrugsområdet, hvor medarbejderen kan følge hele virksomhedens forbrug hos TDC.

Relaterede artikler