Undgå at forbruget løber løbsk i udlandet

Hos TDC har vi lavet nogle konkrete løsninger i Selvbetjening Erhverv, der hjælper med at holde forbruget nede. Der er også nogle generelle forholdsregler, du kan tage, når du bruger mobilen i udlandet. Endelig tilbyder vi servicen EU Prisoplysningen, som hurtigt giver dig besked om udlandspriser, når du krydser en EU-grænse

Der er flere muligheder for at undgå en høj faktura efter at have været i udlandet. I Selvbetjening Erhverv er det muligt at sætte forskellige typer forbrugsbegrænsninger til dit abonnement. Data Varsling Udland er standard for alle vores mobil- og mobile bredbåndsabonnementer. Du kan som administrator gå ind og lave ændringer. Saldomax og spærring for udlandsbrug er løsninger, du selv skal vælge til i Selvbetjening Erhverv.

Data Varsling Udland

Hos TDC har vi indført et loft for dataforbruget i udlandet på alle vores mobil- og mobilt bredbåndabonnementer. Det betyder, at vi sender dig en varsling hver gang du har brugt 360 kr. eksklusive moms pr. måned. Vælger du det ikke aktivt, spærrer vi for yderligere dataforbrug.

Sådan virker det: 

  • Når du har brugt for 360 kr. i udlandet, sender vi dig en varsling på sms
  • Hvis du ikke ønsker at forny grænsen, vil der blive spærret for yderligere dataforbrug 
  • Hvis du ønsker at bruge mere data, skal du besvare sms-varslingen med en sms, hvor du skriver JA (denne sms koster dig ikke noget at sende)
  • Svarer du JA hæves dit dataloft med yderligere 360 kr. eksklusive moms. Vi sender dig en ny sms, når du når denne grænse
  • Data Varsling Udland følger din regningsperiode. Når du starter på en ny regningsperiode, vil du starte fra 0, når du bruger mobilen i udlandet

Som administrator har du mulighed for at hæve loftet for dataforbruget til 900 kr., 1500 kr. eller 2500 kr. (alle ekslusive moms) pr. måned. Du kan også vælge helt at fjerne grænsen. Hvis du gør det, vil du for eftertiden ikke modtage sms-varslinger.

Hvis du ønsker at ændre eller fjerne beløbsgrænsen skal du ind på Selvbetjening Erhverv og vælge menupunktet Se og rediger abonnement.

Gå til Selvbetjening Erhverv

Bemærk, at det er ikke alle typer abonnementer, man kan ændre udlandsforhold på i Selvbetjening Erhverv 

Saldomax i udlandet

Saldomax giver dig mulighed for at definere et forbrugsloft på dit mobil- eller mobile bredbåndsabonnement. Du bestemmer selv beløbet på dit forbrugsloft. Når denne beløb nås, spærrer vi for forbrug fra telefonen. Du kan selv ændre eller ophæve Saldomax på Selvbetjening Erhverv under Se og rediger abonnement.

Du skal imidlertid være opmærksom på, at Saldomax også kan spærre for muligheden for at modtage opkald. Det skyldes, at du i udlandet selv betaler for at modtage opkald.

Sådan bruger du Saldomax

Der kan være forsinkelse på spærringen. At tekniske årsager, kan mobiltelefonen ikke altid spærres med det samme, at beløbsgrænsen er nået. I Danmark kan der gå op til 24 timer, mens forsinkelsen i udlandet kan være større.

Spær for udlandsforbrug

Du kan også vælge helt at spærre for brugen af data på mobilen i udlandet. Det gør du i Selvbetjening Er-hverv under menupunktet Se og rediger abonnement. Her kan du vælge Spærring for mobildata i udlandet.

Gå til Selvbetjening Erhverv

Bemærk, at spærring også gælder for MMS og privatabonnement. Vælger du at få spærret for data i udlandet, skal du være opmærksom på, at du heller ikke kan modtage og sende MMS’er. Hvis du har et privat abonnement til mobilt bredbånd på din computer, er det som udgangspunkt spærret for brug i udlandet. Det skal du selv bede om at få åbnet.

5 forholdsregler der er med til at holde forbruget nede

Her har vi samlet 5 forholdsregler, du kan tage, når du er i udlandet og bruger din mobil eller dit mobile bredbånd. Disse forholdsregler kræver ikke, at du skal redigere i dit abonnement på Selvbetjening Erhverv.

Vælg operatør manuelt for de laveste priser

Du kan bruge din mobiltelefon i det meste af Europa, i store dele af Østen, Afrika, Nord-, Mellem- og Sydamerika, i Australien og Oceanien. Når du er i udlandet, finder din mobil automatisk det netværk, der har den bedste dækning.

Du kan også vælge operatør manuelt. Vi har indgået et stærkt partnerskab med verdens største mobilselskab Vodafone. Dette partnerskab giver dig faste, lave priser på samtaler i stort set hele Europa og i Norden. 

Undgå at betale dobbelt - brug kun viderestilling, når det giver mening

Hvis du er inden for EU koster det ikke noget, når opkaldet stilles videre til voicemailen. Det koster dog stadig noget, hvis du vil aflytte beskeder på Voicemail.

I resten af verden koster det noget at bruge viderestilling. Det betyder, at du både betaler for at modtage opkaldet og for at at stille videre til Voicemail. Årsagen er at opkaldet først går til din mobil i udlandet, og herefter går tilbage til Voicemail i Danmark. Det vil sige, du kan risikere at betale to gange for, at nogen lægger en besked på din Voicemail. For at undgå at betale dobbelt kan du:

  • Viderestille alle opkald til Voicemail – så betaler du ikke også for at modtage opkaldet i udlandet
  • Aktiverer Viderestillingen af alle opkald til Voicemail, når du slukker telefonen og annullere funktionen, når du tænder den igen. Husk at du skal være indenfor dækning, når du slukker telefonen. 
  • Annullere alle viderestillinger og slet ikke bruge Voicemail

Se vores guide til, hvordan du slår Voicemail til og fra her ((link til guide))

Slå automatisk tjek af nye mails fra på din mobil

Nogle mobiler er sat op til automatisk at skulle tjekke, om der er kommet nye mails i din indbakke. Nogle er sat til at søge 1 gang i timen, andre oftere. Fordi du skal betale for den mængde data, der overføres til din mobil, anbefaler vi, at du slår funktionen fra.

Brug wifi, når det er muligt

Det er en god idé altid at se, om der er wifi tilgængeligt, når du er i udlandet. Selvom det måske koster penge at bruge f.eks. lufthavnen eller hotellet, kræver betaling for brugen, er det tit billigere end at bruge datanetværket.

Tænd og sluk din mobil, når du kommer hjem for at undgå udenlandstaksering

For at undgå udlandstaksering skal du huske at slukke og tænde din mobiltelefon, når du er tilbage i Danmark. Så er vi sikre på, at vi får registreret, at din mobil er i Danmark, så du kun betaler TDC’s normale priser.

EU Prisoplysningen

Hos TDC tilbyder vi en service, hvor du let kan få oplyst udlandspriser, når du befinder dig i et EU land. EU lande omfatter følgende lande:

Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Kroatien Letland, Litauen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, San Marino, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

Prisoplysningen kan oplyse dig dine priser inden for EU - undtagen priser i Danmark. Du kan få oplyst priser for opkald, sms, MMS og GPRS i et EU land.

Prisoplysning pr. sms

Når du ankommer til et EU land modtager du prisinformation pr. sms. Denne information er lovpligtig, men du kan frit til- og afmelde dig.

  • Tast *138*0# for at afmelde SMS-roaming pristakster
  • Tast *138*1# for at tilmelde SMS-roaming pristakster
  • Tast *138# for at få status mht. SMS-roaming pristakster
Prisoplysning pr. telefon

Af den sms, du modtager, når du kommer til et EU land, fremgår også et telefonnummeret +45 46 95 96 95. Dette er nummeret til vores EU prisoplysningen. Det er gratis at ringe til EU prisoplysningen, når du befinder dig i EU zonen. Ringer du derfor fra Danmark eller udenfor EU, betaler du almindelig takst.

Prisinformation i udlandet til dig med nedsat syn

Vi tilbyder også en prisoplysningstjeneste til kunder med nedsat syn, når du rejser i EU. Du vil modtage et gratis opkald med de relevante takstoplysninger, når du krydser en EU-grænse.
Tjenesten er gratis, og du kan til- og afmelde dig tjenesten ved at kontakte Kundeservice.

Gå til udlandspriser